سپتیک تانک فاضلاب

سپتیک تانک فاضلاب - سپتیک تانک - سپتیک تانک پلی اتیلن - قیمت سپتیک تانک

سپتیک تانک فاضلاب

سپتیک تانک فاضلاب - سپتیک تانک - سپتیک تانک پلی اتیلن - قیمت سپتیک تانک

  • ۰
  • ۰

سپتیک تانک فاضلاب

 

سپتیک تانک فاضلاب

سپتیک تانک فاضلاب ابتدایی ترین سیستم تصفیه و ذخیره موقت فاضلاب می باشد که مشابه یک تصفیه خانه کوچک و ابتدایی عمل می کند. در سپتیک تانک فاضلاب از روش فیزیکی ته نشینی و شناور سازی و روش بیولوژیکی بی هوازی مورد استفاده قرار می گیرد. سپتیک تانک فاضلاب بیشتر در جاهایی که شبکه جمع آوری فاضلاب شهری ندارند و تصفیه خانه شهری برای فاضلاب وجود ندارد استفاده می شود .اصطلاح سپتیک در سپتیک تانک فاضلاب نیز اشاره به تصفیه و هضم در شرایط بی هوازی فاضلاب را دارد که در قسمت اول سپتیک تانک رخ می دهد و باعث تجزیه و تصفیه فاضلاب می گردد و فاضلاب زلال سازی شده به قسمت دوم وارد می شود و از فلنچ خروجی به چاه جاذب یا ترانشه جذبی تخلیه می گردد

مخزن سپتیک تانک فاضلاب با توجه به اهمیتی که در کاهش آلودگی و مواد آلی فاضلاب دارد، اغلب به عنوان یک راه حل موقت دفع فاضلاب بکار می رود. در این روش کلیه فاضلاب منزل بوسیله فاضلاب رو ساختمان وارد مخزن سپتیک تانک فاضلاب می گردد. فعل و انفعالاتی که در مخزن سپتیک تانک فاضلاب صورت می گیرد عبارتست از پالایش ابتدایی فاضلاب که همان ته نشینی است. سپتیک تانک فاضلاب (septic tank) با ایجاد محیطی کارا در ابتدای خط مراحل تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه ها علاوه بر ایجاد سکون و تبدیل جریان تند به جریان آرام میتواند با مراقبت مواد فاضلابی نقش بسزایی در تصفیه تصفیه فاضلاب داشته باشد.

 

سپتیک تانک فاضلاب از عمده روشهای تصفیه فاضلاب خانگی و فاضلاب انسانی و بعضا اولین مرحله در تصفیه خانه های بزرگ بخصوص صنعتی می باشد.سپتیک تانک فاضلاب سیستم زیاد کارا، مستقل، قابل دفن و تاثیر گذار در سیستم تصفیه فاضلاب است. بدلیل اینکه سپتیک تانک فاضلاب قابلیت اجرا در محل را دارا است ، نسبت به سیسـتم های تصفیه خانه مرکزی بسیار زیاد مقرون به صرفه و اقتصادی تر است . مخزن سپتیک تانک فاضلاب برای مناطقی که جنس زمین غیر قابل نفوذ باشد و نتوان از چاههای جاذب سود جست و برای منازل و مؤسساتی که در نواحی روستایی و یا دور از دسترس شبکه های جمع آوری فاضلاب قرار دارند، می تواند یک روش قابل قبول تصفیه فاضلاب باشد.مخزن سپتیک تانک فاضلاب در واقع یک مخزن ته نشینی کوچک می باشد که به دلیل زمان ماند طولانی، فاضلاب در آن تحت اثر باکتریهای غیر هوازی به حالت معلق در می آید. سرپوشیده نمودن آن به منظور جلوگیری از مزاحمت بوی نامطبوع می باشد.

نگهداری سپتیک تانک فاضلاب

در استفاده از سپتیک تانک فاضلاب  می بایست از ورود موادی که سبب گرفتگی جریان فاضلاب در داخل سپتیک تانک فاضلاب می شود پیشگیری کرد. از جمله این مواد: روغن ها، چربی ها، الیاف کاغذ، پوشک نوار بهداشتی …می باشند. همین طور از ورود موادی همچون حلال ها، اسید ها، رنگ های شیمیایی، سموم کشاورزی … به داخل سپتیک تانک فاضلاب باید پیشگیری شود.زمان تخلیه سپتیک تانک فاضلاب به عواملی همچون ظرفیت، اندازه مصرف، مکان استفاده از سپتیک تانک فاضلاب بستگی دارد. ولی در کل بعد از گذشت حدود ۲ تا ۵سال میبایست مواد جامد سپتیک فاضلاب توسط پمپ لجن کش تخلیه گردد.

مشخصات فیزیکی سپتیک تانک فاضلاب

طول انباره مستطیل شکل را ۲ تا ۴ برابر پهنای آن انتخاب می کنند.عمق موثر برای انباره باید ۱٫۲ متر باشد، عمق موثر عبارتست از فاصله آزاد فاضلاب تا کف تانک. فاصله سطح فاضلاب تا سقف انباره حداقل باید ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد.برای زلال سازی بهتر فاضلاب معمولاٌ سپتیک تانک فاضلاب را دو یا سه مخزنه می سازندکه حجم قسمت اول را دو برابر  حجم قسمتهای بعدی طراحی می کنند.  که این امر به منظور جلوگیری از نوسانات سطحی فاضلاب و طولانی تر کردن تخلیه لجن صورت می گیرد.ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب معمولاٌ برابر ۸۰ درصد در نظر گرفته می شود.میزان تولید فاضلاب با توجه به سرانه مصرف آب و ضریب تبدیل آن به فاضلاب برای زمان ماند ۱۲ تا ۱۵ ساعت طراحی می گردد.

راندمان تصفیه سپتیک تانک فاضلاب

سپتیک تانک فاضلاب بخش عمده ای از مواد معلق قابل ته نشینی (ss)، روغن و چربی، اجسام شناور و آشغال های موجود در فاضلاب را با راندمانی در حدود 80-60  درصد حذف می کند. به دنبال حذف این آلاینده ها دیگر پارامترهای آلاینده نظیر COD ، BOD5 و TSS نیز کاهش می یابد. بخش از جامدات حذف شده از فاضلاب که دارای چگالی بیشتری نسبت به آب هستند در قسمت کف مخزن سپتیک تانک فاضلاب تجمع یافته و لایه ای از لجن را تشکیل می دهند.